Na področju otroški avtosedežev se nam obetajo v kratkem spremembe. Prihajajo namreč novi predpisi, ki slišijo na ime I-Size direktiva oz. bolj dolgočasno UN Regulation 129. Končno bodo tako prišli v zakonodajo določeni varnostni ukrepi, ki jih strokovnjaki na področju varnosti že nekaj časa želijo uveljaviti.
Dostikrat se mi zgodi, da v pogovoru pride na dan, da so najcenejši sedeži tako dobri kot dražji. Glavni argument v prid teoriji – zadostijo predpisom. Ko jim začnem razlagati kako minimalnim zahtevam morajo dejansko zadostiti (niti za bočni trk jim ni bilo obvezno testirati), se z večino pogovor neha, ker je pač lažje potiskati glavo v pesek. Pa daleč od tega, da bi zagovarjala najdražje sedeže, temveč me moti navedeni argument.
Poglejmo kaj nam UN r 129 (i-Size) prinaša:
- glavni kriterij za izbiro sedeža bo višina otroka in ne teža (ne bo pa čisto nepomembna)
- dojenčki bodo morali biti obrnjeni v nasprotni smeri vožnje do 15 meseca starosti
- Isofix se bo bolj potiskal v ospredje (manj možnosti za napačno namestitev)
- zaščita v primeru bočnega trka bo obvezna
Regulativa je bila sprejeta že leta 2013, vendar pa se bo uvajala postopoma. Del stopi v veljavo že letos, 2018* pa naj bi popolnoma zamenjala stare predpise na področju otroških avto sedežev.
Datumi so mogoče še najpomembnejši za tiste, ki izbirate otroške avtosedeže v tem trenutku in jih nameravate imeti še za kakšnega otroka. Osebno vidim 2 možnosti. Ali izberete večji 0/0+ sedež oz lupinico ali pa tudi 1+ sedež kupite obrnjenega v kontra smer vožnje. Meni se zdi druga možnost tako ali tako bolj pametna, kajti v obzir moramo vzeti, da je otroška glavica v nesorazmerju s preostankom telesa. Ker je večja, pride lahko pri trku celo do notranje obglavite, da ne omenjam poškodb hrbtenjače. Seveda je tudi možnost, da kupite sedež, ki zajema več kategorij, a strokovnjaki svarijo, da to ponavadi pomeni, da v določeni starosti otrok ni optimalno zaščiten.
Zakaj takšna promocija Isofixa? Ko enkrat vidite kakšne katastrofalne številke spremljajo napačno pripenjanje avtosedežev, je forsiranje verjetno bolj jasno. V večini držav, kjer so imeli akcije preverjanja pravilnosti namestitve otroških avtosedežev, so poročali o več kot 50% nepravilno namaščenih sedežih. Če k temu dodate, da večina staršev premalo zategne varnostne pasove ali celo pozimi vozi otroke v bundah (izjemno zmanjšajo zaščitno funkcijo pasov), je jasno zakaj so končno začeli migati na področju nove zakonodaje.
Ima pa Isofix tudi svoje omejitve – trenutno lahko znaša teža otroka v Isofix sedežu maksimalno 18kg v razredu, ki sem ga jaz lani raziskovala … +1. Čisto iskreno rečeno, so moje finomotorične spretnosti praktično neobstoječe, tako da je že lupinica morala biti pritrjena z Isofixom. 😀
Veste kateri stavek mi je po nekaj mesečnem raziskovanju o najboljših avtosedežih za otroke ostal v spominu? Ko je skandinavski prodajalec zelo jasno in jedrnato razložil v enem stavku, zakaj v njihovi državi sploh ne prodajajo sedežev v smeri vožnje za otroke do četrtega leta starosti: “Zakaj bi sploh želeli prodajati nekaj, kar ogroža naše otroke?”
*zelo različne navedbe, ker nekateri navajajo že 2015 kot leto uveljavitve